Jak správně vybrat doménu

Přemýšlíte, jakou doménu pořídit pro svou firmu, svůj byznys, projekt, webovou stránku či eshop? Vyhněte se častým chybám. Doména je Vaše internetová adresa. Je to pomyslná vstupní brána, která se bude objevovat na vizitkách, polepech aut, hlavičkových či dalších reklamních materiálech. Zjednodušeně se dá říct, že správně zvolené doménové jméno a jeho snadná zapamatovatelnost může zásadním způsobem ovlivnit úspěch či neúspěch celého projektu.

JAK TEDY VYBRAT TU SPRÁVNOU DOMÉNU?

Odpověď není úplně jednoduchá. Nejprve si musíme položit několik zásadních otázek:

  • Chceme oslovit návštěvníky z ČR nebo ze zahraničí?
  • Hledáme doménu pro samotnou firmu či pro její projekt nebo produkt?
  • Má být doména jednoslovná či se má jednat o složeninu slov?
  • Má být v doméně obsaženo také klíčové slovo?
  • Je doména všem srozumitelná?

 

MÁ DOMÉNA OSLOVIT ČESKÉ ČI ZAHRANIČNÍ NÁVŠTĚVNÍKY?

Tato první otázka bude asi nejjednodušší a pomůže definovat cílovou skupinu návštěvníků. Pokud chcete oslovit návštěvníky z ČR, volte doménu s koncovkou .CZ. Pokud Vaše .CZ doména není právě volná, tak zvažte případné další koncovky .EU, .COM, .NET, .ONLINE či .INFO. Pokud máte zájem o oslovení zahraničních návštěvníků, tak určitě nejprve hledejte .COM a až pak další jako .EU, .NET, .ORG, .INFO či .BIZ.

 

POUŽÍT JMÉNO FIRMY ČI NÁZEV PROJEKTU NEBO PRODUKTU?

Pokud registrujete první doménu pro Vaši firmu je nejběžnější volbou registrace domény ve tvaru „jméno firmy“.cz (pokud je tedy doména volná). Registrujte doménu už jen z konkurenčního pohledu, i kdybyste ji nechtěli provozovat. Pokud si chcete koupit doménu, kterou Vaše konkurence opomenula zakoupit, či ji z jiného důvodu nevlastní, a Vy zde vidíte vhodnou příležitost, tak buďte velmi obezřetní. Pokud konkurence vlastní ochrannou známku a došlo by na případné soudní spory, je velice pravděpodobné, že o doménu přijdete a ještě budete muset uhradit soudní výlohy.

Použít samostatnou doménu pro projekt, produkt či službu?

Takto zvolená doména je ideální pokud již společnost vlastní hlavní firemní doménu a má či připravuje projekt, produkt či službu pro kterou se vyplatí vytvořit samostatnou webovou prezentaci. Doména produktu je ideální pro lepší cílení a lepší čitelnost ze strany vyhledávačů.


JEDNOSLOVNÁ DOMÉNA ČI SLOŽENINA SLOV?

Je velmi nepravděpodobné, že v současné době naleznete jednoslovnou doménu s koncovkou .CZ. Domény servis.cz, reality.cz či podobné snad ani raději nehledejte. Tedy pokud nemáte volných několik milionů až desítek milionů korun na odkoupení projektů, které na nich běží. Z tohoto důvodu je lepší rovnou začít hledat složeniny slov.
Dobré je vymyslet název spíš kratší než delší a složený ze dvou, maximálně tří slov. Má to různé výhody:

  • kratší název se lépe zapamatuje,
  • snáze vyťuká do adresního řádku,
  • lépe se vejde na propagační materiály.

Zkusit můžete spojení podstatného jména s předložkou (např. zahorami.cz) nebo s přídavným jménem (nejlevnejsiletenky.cz). Když si s názvem dostatečně pohrajete, můžete u cílové skupiny vzbudit emoční odezvu ještě před příchodem na váš web (bezvaenergie.cz). Vybírejte ale slova s pozitivní konotací, ať návštěvníky neodradíte už názvem webu.


KLÍČOVÉ SLOVO SOUČÁSTÍ DOMÉNY?

Možná jste už slyšeli, jak důležitá jsou klíčová slova v doméně. Klíčové slovo v názvu domény má dnes už jen zanedbatelný vliv na vyhledávání a pokud se ho snažíme použít za každou cenu, může se dokonce celé doménové jméno stát neatraktivním. Při budování online podnikání byste měli myslet na budování své značky. Mít klíčové slovo v názvu domény je proto hezké, ale jestli vám ho už zabrala konkurence, zoufat si nemusíte. Stačí mít na webu kvalitní obsah a pro vyhledávače budete dostatečně atraktivní. Volte proto název domény podle své cílové skupiny tak, aby pochopila už z názvu domény, co je téma webu a čím se zabýváte (damsijidlo.cz, slevomat.cz) a pokud klíčové slovo není k dispozici, nepanikařte.


JE DOMÉNA PRO VŠECHNY SROZUMITELNÁ?

Dokáže doménu každý napsat? V názvu strojírnabrod.cz se nikdo nesplete. Zato s doménou alphamoda.biz si užijete hláskování ažaž. Naběhnout si můžete i s pomlčkami, čísly a cizími slovy. Pro české publikum také zvolte raději jedemedohor.cz, popřípadě lesnimuz.cz než mezinárodní outdoorguy.cz? A nezapomeňte si ověřit výsledek po očesání diakritiky. Doména upice.cz nejspíše pobaví mnoho návštěvníků internetu, ale jen díky kouzlu nechtěného. Podobně může nechtěný efekt nastat i spojením slov, která jsou samostatně bezproblémová jako např. radiocas.cz.